L'ESGRIMA A L'ESCOLA

        La pràctica que vam poder realitzar sobre l'esgrima em va semblar interessant i molt divertida. Per a mi es troba entre les millors classes que he pogut realitzar relacionada amb les assignatures de l'especialitat d'Educació Física. Fins a dia de hui no he pogut vivenciar tan de prop l'esgrima, ja que, només sàvia coses d'ella per programes de televisió o lectures relacionades amb ella. A més, m'ha agradat el tractament que se li ha donat a la sessió, és a dir, les activitats anaven de menys a més, d'aquesta manera, l'alumnat ha pogut aprendre les nocions bàsiques amb tot detall per a posteriorment, poder realitzar els duels. 

        D'altra banda, em sembla que és un esport molt interessant i que inclouria en la meua programació d'Educació Física, ja que, fer que els xiquets i xiquetes vivencien i practiquen aquest esport pot fer-los que adquirisquen uns certs valors com la integració, la igualtat, la cooperació i el respecte, valors que són molt importants que aprenguen els alumnes. 

Aplicació de l'esgrima a l'escola 

        Segons el Decret 108/2014, de 4 de juliol, del consell, pel qual estableix el curriculum i desenvolupa l'ordenació general de l'Educació Primària a la Comunitat Valenciana, l'esgrima la podríem situar per a cinqué de Primària. Concretament en el bloc 5: Jocs i activitats esportives, es contempla la participació en activitats esportives d'oposició (per exemple, esports de lluita, tenis, bàdminton i escacs individuals), de cooperació (per exemple, patinatge per parelles, relleus d'atletisme) i de cooperació oposició o col·lectives (per exemple, voleibol, tenis dobles, frontó per parelles, bàsquet, futbol, handbol o colpbol), amb especial referència a la modalitat autòctona de pilota valenciana. Per tant, l'esgrima es situaria dins dels esports d'oposició i de cooperació. 

        A més l'esgrima ens permet treballar molts dels continguts que són proposats en l'etapa de primària. D'altra banda, em sembla que és interessant incloure-la en les programacions pel fet que és un contingut nou, amb la qual cosa l'alumnat es pot sentir més motivat, fomentant la seua inclusió i també, permet posar en pràctica jocs on es desenvolupe la imaginació. 


Materials per a practicar l'esgrima

        A la pràctica vivenciada en el gimnàs, ens van mostrar materials que es poden utilitzar en el col·legi per a poder practicar l'esgrima. Entre ells se situaven materials ja construïts i altres d'elaboració pròpia fets per Laura Ruíz Sanchis. 

        Els materials que ja estan construïts, són menys econòmics si no es disposa de suficients recursos econòmics en el col·legi. Per això, Laura ens va explicar com podíem construir el nostre propi material i amb un cost molt baix. Els materials i passos a seguir són els següents: 

Materials:

- Una vara d'estor

- Un tap de botella de vi 

- Un tros de xurro de piscina

- Cinta adhesiva

Passos:

- Primer caldrà, mesura la vara d'estor, ja que depenent de l'edat hauran de tindre una mesura o una altra. 

- El segon pas a seguir és pegar el tap de la botella en un extrem de la vara d'estor. 

- El tercer pas, haurem de col·locar el xurro de piscina en l'altre extrem, deixant un tros de vara per a l'empunyadura de l'espasa. Posteriorment, haurem de reforçar aqueixa empunyadura per a millorar l'agarre amb cinta adhesiva. 



        Una vegada tinguem construït el nostre propi material, ja podem començar a practicar l'esgrima, per això, us deixe algunes variants per a practicar en una sessió, dirigides per a cinqué de Primària: 

- Joc d'animació: L'alumnat estarà distribuït pel gimnàs. Cada alumne haurà de col·locar-se globus en les parts que indique el docent, per exemple, en els muscles, esquena, pit i panxa, i hauran d'intentar tocar una part del cos que el docent haja triat prèviament i hauran d'evitar ser tocats. Per tant, l'alumnat ha d'intentar punxar el globus del company, en el cas que ja no queden globus s'acaba el joc. 

- Joc de part principal: Els alumnes estaran repartits per tot el gimnàs i hauran de fer el contrari del que diga el professor. Per exemple si diu guàrdia hauran de marxar, si diu marxar hauran de trencar, si diu trencar hauran de fer un colp recte i si diuen atac hauran de fer guàrdia. Al principi, pot resultar una mica confús, però amb la pràctica acabaran seguint l'ordre que toca, d'aquesta manera, aprendran a col·locar-se i a realitzar l'atac i el colp recte amb el floret. 

- Joc de tornada a la calma: Els alumnes es col·locaran per parelles i hauran d'imitar els moviments que realitze el company relacionats amb l'esgrima, per exemple, posició de guàrdia, desplaçaments, colps amb l'espasa, etc. 


Comentaris

  1. En esta entrada te pongo un 9, ya que has sabido reflejar todo lo que esta entrada requería, por un lado, me ha gustado que indiques que material se debe utilizar y los pasos que se han de llevar a cabo para crear la espada de esgrima, por otro lado, las variantes que ofreces me resultan interesantes y seguro que en un futuro son de lo más útiles si nos planteamos llevar la esgrima a nuestra aula.

    ResponElimina
  2. Pel que fa a aquesta entrada, trobe que és molt interessant i útil, ja que l’esgrima és un esport poc conegut i amb una escassa presència a les classes d’Educació Física. Personalment, desconeixia que aquest esport treballava valors tan importants com els que assenyales: inclusió, cooperació, respecte, igualtat... Així doncs, pot resultar molt motivador i enriquidor per a l’alumnat.
    Considere que has justificat adequadament la seua aplicació a l’escola, prenent com a base el currículum oficial de la Comunitat Valenciana, i has explicat amb detall els materials necessaris per a practicar-lo, els quals són elaborats pel mateix alumnat a partir d’objectes quotidians, resultant molt més barats i fàcils d’obtenir.
    Les variants exposades al final també són clares i pràctiques. Tenint açò en compte, la meua nota és un 10! Enhorabona, Sara!

    ResponElimina
  3. Antes de leer la entrada, ya el título me había llamada la atención, ya que nunca he practicado este deporte y todavía menos que se lleve a cabo en la escuela. Estoy de acuerdo contigo en que al ser un deporte no tan conocido es conveniente trabajarlo con los niños y niñas despertando su motivación y creatividad. Veo que has explicado muy bien todo lo referente al esgrima, el material necesario y los pasos para construirlo y las variantes que has añadido al final me parecen muy interesantes para aplicarlas en un aula de primaria. Otro aspecto a destacar es que haces referencia al currículo para contextualizar este deporte. Mi nota en esta entrada es un 9,5. ¡Buen trabajo Sara!

    ResponElimina
  4. Aquesta entrada m'ha resultat molt interesant ja que mai he practicat aquest esport i sempre m'ha cridat l'atenció. A més, crec que has fet un gran esforç reflexionant sobre l'esport en general, sobre els materials necessaris, la seua aplicació a l'escola prenent com a referent el currícul, etc. Per altra banda, l'escrit és concís i clar. No hi ha faltes d'ortografia i és atractiu i lógic. Enhorabona, la meua puntuació es un 10

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars