ELS ESPORTS EN TEMPS DE COVID

        Es denominen esports alternatius a les activitats físiques i esportives que sorgeixen com a "alternativa" als esports tradicionals, els esports populars i els esports ja instaurats en la societat. Una de les semblances que podem trobar amb els esports tradicionals és que els doses refereixen a activitats esportives, però una de les diferències, és que l'esport alternatiu no es troba subjecte als cercles tradicionals de fabricació per al camp de les activitats físiques esportives o recreatives i l'esport convencional si ho està. Una altra de les diferències que veig més important entre els dos esports és que l'esport alternatiu es pot practicar sense distinció de sexe i edat, sent la coeducació un dels valors a destacar. A més, si s'elimina d'ells l'element competitiu, es poden practicar sense tindre en compte la destresa de cada participant, d'aquesta manera, es valoraria més la dimensió cooperativa més que la competitiva.


Aplicació dels esports alternatius en l'aula i en temps de COVID

        Amb referència al Decret 108/2014, de 4 de juliol, del Consell, pel qual estableix el currículum i desenvolupa l'ordenació general de l'educació primària en la Comunitat Valenciana, situaríem als esports alternatius dins del bloc 5: Jocs i Activitats esportives. Amb referència al curs en els quals podríem aplicar els jocs alternatius, en el currículum observem que en tercer de Primària es fa menciona la participació en jocs modificats, en concret en jocs inclusius o adaptats com el Goalball, però no és fins a quart de Primària on el currículum sí que inclou la participació en esports alternatius com el Balonkorf, Dodgeball, Kinball, Cecball, entre altres. Per tant, en tercer podríem fer una introducció a aquests esports, però seria a partir de quart quan els veurien amb més profunditat. 


Colpbol
        Respecte a la pràctica que es va vivenciar a l'aula sobre els esports alternatius, vam poder practicar el Colpbol i el Datchball. En tots dos, vam poder observar algunes de les adaptacions fetes seguint els protocols de la COVID-19. Per exemple, una d'elles era canviar la salutació en el Datchball. D'altra banda, aquest esport es podria practicar adequadament en aquests temps, ja que es pot mantenir sense problemes la distància de seguretat. Per un altre costat, una de les adaptacions que vam veure per al Colpbol, va ser situar-se en franges per tot el camp, com si es tractara d'un futbolí, per tant, amb aquesta adaptació també respectaríem la distància de seguretat. M'ha semblat interessant poder conéixer aquest tipus d'adaptacions, ja que, quan siga docent pot ser que em trobe en aquesta situació o una altra diferent i em toque respectar uns protocols a l'hora d'impartir la meua docència. Per això, realitzar aquestes pràctiques ajuda a augmentar els meus recursos en l'àmbit de l'Educació Física. 


Datchball

        Per a finalitzar vos presentaré un esport alternatiu que m'ha semblat interessant, el Kinball. Aquest esport es va originar al Canadà i es realitza per equips, va ser creat amb la finalitat d'eliminar els individualismes, fomentar la interacció i la cooperació entre els membres de cada equip. A més, les normes són clares i fàcils d'aprendre, fent aquest esport perfecte per a desenvolupar unitat en els col·legis. 

Regles bàsiques: 

- En el Kinball participen 3 equips en un mateix camp, cada equip té a 4 jugadors en pista, i encara que el conjunt el formen 8 i es poden fer tots els canvis que es desitgen, es pot adaptar en funció de les necessitats. Els equips han de ser mixtos i cada equip porta posat un peto d'un color diferent. 

- L'objectiu del joc és tirar la pilota perquè un dels altres equips, el color dels quals ha d'indicar-se abans de llançar, tracte d'impedir que toque el sòl i prepara el seu llançament. 

- La pilota es pot tocar amb qualsevol part del cos. Els atacants poden moure-ho del camp en qualsevol lloc des del qual vulguen llançar el nou atac. Tots els jugadors participen en el llançament i la defensa. 

- Si un equip comet alguna falta, els altres dos reben un punt a favor. D'aquesta manera s'afavoreix l'atenció al joc de tots els participants. 

- Guanya l'equip que arribe abans a marcar 13 punts o que més punts aconseguisca durant el temps de joc. 

- Els temps es divideixen en 3 espais de 7 minuts cadascun. 

Material:

La pilota oficial té un diàmetre de més d'un metre amb vint centímetres i pes menys d'1 Kg., però igualment s'adaptarà en funció dels recursos, podent utilitzar una pilota de Pilates. 

Espai: 

Camp quadrat, de 20 metres de costat. 

A continuació, vos deixe un vídeo perquè observeu com és pràctica aquest esport.




Comentaris

  1. En esta entrada te pongo un 8,5, ya que has sabido plasmar toda la información acerca de estos dos deportes alternativos, a modo de sugerencia yo habría incluido un video sobre el colpbol, para que el lector puede ver de manera visual como se juega este deporte, pero por lo demás, todo correcto, lectura fluida y amena.

    ResponElimina
  2. Com molt bé ha reflectit Sara, els esports alternatius tenen un elevat valor educatiu i resulten molt recomanables per a treballar a l’etapa d’Educació Primària, ja que fomenten la coeducació i potencien la participació i la tàctica, reduint la competitivitat.
    Estic d’acord amb la utilitat de conéixer diferents adaptacions per tal de poder desenvolupar els esports, complint les mesures de seguretat que la situació actual requereix. Per tant, pense que resulta molt interessant fer referència a les adaptacions dels dos esports que vas vivenciar al gimnàs: el Datchball i el Colpbol. Així mateix, l’explicació del Kinball és molt àmplia i curiosa.
    Potser, també haguera inclòs algun vídeo per il·lustrar com es practiquen el Datchball i el Colpbol, tal com ha comentat el meu company Javier.
    Considere que et mereixes un 9. Bon treball!

    ResponElimina
  3. Hola Sara. Tras leer tu entrada considero que has hecho un buen trabajo, ya que esta refleja toda la información muy bien explicada sobre los deportes alternativos. La estructura de esta es clara y ordenada. Además, haces referencia a las medidas que tenemos que tener en cuenta debido a la pandemia por el Covid-19, ya que es importante conocer algunas adaptaciones de los deportes o juegos en estos tiempos, puesto que como futuros docentes nos podemos encontrar en una situación similar. Como consejo, hubiera insertado un vídeo del Colpbol y del Datchball cortito para tener claro cómo se practican estos deportes. Hay alguna falta de ortografía, que seguramente ha sido un despiste. Por todo, te pongo en esta entrada un 9. ¡Buen trabajo!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Tras mirar todo el blog, considero que es un blog accesible, claro y ordenado con una redacción atractiva y fluida. Sin embargo, hubiera añadido más recursos que complementen el conocimiento de esta asignatura, sobre todo del bloque de Irene. En general le pongo un 8,5 al blog. ¡Buen trabajo Sara!

      Elimina
  4. Esta entrada me ha parecido muy interesante ya que has explicado diferentes deportes alternativos de forma muy clara y ordenada. Además, el hecho de mencionar los diferentes cursos de Ed. Primaria en los que se podrían practicar estos deportes me ha parecido de gran utilidad como futuras docentes. Por otra parte, la explicación del Kin Ball me ha parecido muy acertada, pues nosotras hemos llevado a cabo nuestra UD en relación con este deporte. Enhorabuena, mi puntuación es un 9.

    En definitiva, el blog es atractivo y original. No hay faltas de ortografía y las ideas expresadas en las diferentes reflexiones están perfectamente organizadas y siguen un orden lógico con coherencia y cohesión. Por último, cabe destacar que emplea diferentes recursos TIC como vídeos, enlaces a You Tube, etc.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars